Gezellig, zo'n forum.

Discussie in 'Kenia' gestart door Kenya, 30 jul 2010.

1. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Gezellig, zo’n forum.

Waar mensen enkel hun loverboys promoten voor de verkoop van safaris, dus uit eigen belang.
    Waar men elkaar probeert elkaar verdacht te maken als men een andere mening heeft.
    Waar respectabele Kenianen dmv ongenuanceerde complottheorieën onderuit worden gehaald die zich hier dus niet kunnen verdedigen, alsof dat nodig zou zijn.
    Waar nieuwkomers direct de mond worden gesnoerd als ze over hun ervaringen schrijven omdat dit toevallig niet geboekt is via favoriet bedrijf of loverboy.
    Waarbij forum-online safari wordt aangeboden voor zo weinig mogelijk geld, kenianen tegen elkaar worden uitgespeeld door forumschrijvers met eigen belang.
    Waar het gaat over zo goedkoop mogelijk op safari gaan ipv zo goed mogelijk.

Er is veel te nuttige informatie te delen voor vakantiegangers naar Kenia.
    Ook ruimte voor sportieve discussies zonder aanval op de persoon als je dat kunt tenminste.

Laten we het weer een informatief forum maken met z’n allen.
    Er is over het onderwerp Kenia veel meer te schrijven, informeren en te discuseren dan enkel goedkope safari.

2. geabijk2005

geabijk2005 New Member

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    goed gesproken,ook mijn idee.
    laten ze prive mailen,als ze iets over prijzen of ervaringen willen weten, of als je ze kunt helpen.
    er zitten ook goede tussen met goede bedoelingen enkel alleen voor de lokalen, maar dit loopt uit de hand.
    het lijkt wel koehandel nu.
    ik kom nu 9 jaar in kenia, en vertel mij niks over safari en dergelijke en prijzen.
    en over adviseren, en verkopen zit een groot verschil,als iemand mij vraagt stuur ik ze door waarvan ik weet dat het betrouwbaar is, en ze later kunnen zeggen, het was een mooie ervaring.
    en er is zoveel meer moois in kenia.
    en dan de loverboys tuurlijk die zijn zoekende, een ieder moet weten wat hij of zei daar mee doet.
    maar die heb je overal ter wereld.
    laten we het eens over het eten in kenia hebben, en dan niet in de hotels, is het bekend wat de lokale voeding is???????
    word niet over gesproken en toch heel belangrijk.

3. h.nieman@hetnet.nl

h.nieman@hetnet.nl New Member

Lid geworden:
    23 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    het is al relax als je ergens gaat eten
    men komt aan je tafel met een bakje water
    en zeep om eerst je handen te wassen en ook
    nogeens na afloop of er staat een grote
    waterbak waar je zelf naar toe kan gaan
    en er lopen natuurljk ook weleens diverse verkopers langs je tafel
    wat in het begin weleens irritant kan zijn maar na een tijdje gewenning weet je al snel hoe hier mee omtegaan
    dus niet alleen het eten is goed maar ook alles wat er om heen zich afspeelt
    en altijd maar weer
    pole pole

ik mis dit alweer kort na een vertrek uit kenya

4. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor (zgn) vervelende verkopers heb ik een trucje.
    Kijk hem niet recht in de ogen, maar naar wat hij verkoopt.
    Na korte inspectie van z'n goederen kijk hem rustig aan en zeg op een sympathieke manier
    Asante bwana, of
    Asante Mzee als het een oudere meneer betreft, of Asante mummie als het een vrouw betreft.

Meestal knikken ze vriendelijk om vervolgens verder te gaan met de verkoop.

Waar het om gaat is dat je een klein momentje aandacht besteed aan het fijt dat de verkoper de moeite neemt om z'n waar te presenteren.

Vandaag heerlijk barbeque gegeten op een dhow.
    Kreeft, tonijn, salade, fruit, inktvis, geroosterd brood en 1 Tusker baridi erbij, heerlijk:)

Met feestdagen wordt er pilau gegeten.
    Rijst, aardappelen, vlees, kruiden, banaan, tomaat en rode ui.

Mataha is een soort stamppot van mais, aardappelen, bruine bonen waarbij een in stew gegaard of geroosterd vlees wordt gegeten.
    Keus bij mataha is meestal lever, maar rund, geit en soms varken kan ook.

De bediening is vaak langzaam inderdaad, maar er wordt veel meer persoonlijke aandacht besteed om je op je gemak te laten voelen.
    Eten doet men niet gehaast, het is een dagelijks proces waar de tijd voor wordt genomen zonder gehaast.

Van al dat lekkere, maar zware eten groei je alleen wel snel dicht.

5. geabijk2005

geabijk2005 New Member

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ja wij wel baridi hun niet, vinden ze maar niks.
    maar ugali lust ik ook hoor.
    en dat krijg je niet in de hotels ja als er keniase avond is, maar bij de lokalen lekker hoor.
    casava zalig en zo kunnen we nog wel doorgaan.

6. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Vandaag was eten op een dhow wel exreme luxe.
    Ugali is ook lekker, aleen dan wel met tomaat, ui of sukuma wiki (spinazi variant).

Lekker met je handen eten, ugali moet even gekneed worden anders is het droog.

Vanaf kes 75 heb je lokaal ook mchele na maharage (rijst en bonen) daar doorheen gestoofd vlees.

Dan hebben we het alleen nog maar over warme maaltijden gehad.

7. dilsen

dilsen New Member

Lid geworden:
    9 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben er met de Ramadan en ga veel tijd met een moslimfamilie doorbrengen. Ik weet alleen nog niet hoe het Suikerfeest daar wordt gevierd.
    Ongetwijfeld zal dat daar ook een feestje zijn.
    Wat zijn de gebruiken/rituelen en moeten de kinderen van de familie een kadootje?? Heb al veel maar er kan meer bij nu ik 15 kilo meer mag meenemen..

8. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Een must voor de moslims is dat er tijdens hun suikerfeest een geit wordt geslacht en biriyani gemaakt voor de hele buurt.
    Er wordt samen gegeten, christen of moslim maakt niet uit.
    Kinderen gaan bij de deuren langs om muntjes te verzamelen, kadootjes zijn ook erg leuk natuurlijk maar reken maar dat er nogalwat kindeen zijn.

Er zijn ook chtistenen die meedoen aan de ramadan, niet vanuit hun geloof, maar wel vanuit sympathie voor buren en vrienden.
    EN, natuurlijk het suikerfeest achteraf....

9. dilsen

dilsen New Member

Lid geworden:
    9 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat kost een geit ongeveer?
    En hoe heet het suikerfeest daar?
    Zou me graag wat meer willen verdiepen in de Afrikaanse belevenis van de Islam.

10. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Reken voor een geit tussen de kes 4000 en 6000.
    Gemiddeld is een grote geit kes 5000, maar door de grote vraag naar geiten na het de Ramadan ligt de prijs waarschijnlijk iets hager dan normaal.
    De naam van het suikerfeest weet ik niet, zal eens vragen welke naam ze daar hier aan geven.
    In de moslimcultuur zit er een groot verschil tussen moslims die bvb in Mombasa leven of op het traditionele eiland Lamu...

11. geabijk2005

geabijk2005 New Member

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    nou toevallig heb ik er 3 geiten, en een paar kippen.
    er zit verschil in een geit,een kleine kost ongeveer 2000kns en een lekkere vette tussen de 3000 en 4000 kns.
    maar ik had de eerste gekocht, en vond het zielig te slachten, en zo zijn het er drie geworden.
    en de eerste is vorig jaar bevallen van een tweeling.
    en de laatste hebben we toch maar opgegeten.
    en els als je mee wilt doen, hahaha zal je het niet makkelijk krijgen ik heb ook meegedaan 6 jaar geleden, want je mag snachts eten,en overdag met die warmte is moeilijk voor ons.
    ik had van hier,suikerzakjes gemaakt.

12. dilsen

dilsen New Member

Lid geworden:
    9 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    In Nederland eet ik ook niet waar mijn Marokkaanse collega bij is. Wel als ze uit de buurt is. Zal daar ook wel zo gaan denk ik.
    Af en toe er even tussen uit piepen.
    Moet voelen als buiten roken!
    En misschien koop ik bij Kenga wel 1 van jouw geiten.

13. geabijk2005

geabijk2005 New Member

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    o nee, die verkoopt hij niet,die brengen bahati.
    maar als je bij een boer,een geit koopt ben je goedkoper uit,maar loop je er ook langer mee, of mee de matatu innemen hahahaha.
    en ik was op lamu die dagen toen de ramadan afliep.
    en inderdaad uit respect deden we mee.

14. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Precies weet ik dat niet, maar in Kenia lijkt mij ondenkbaar dat iemand buitengesloten wordt tijdens het eten, ook bij moslims.
    Net als bij christenen zijn er grote verschillen tussen de manier waarop moslims hun geloof beleven.
    Ik ben erg nieuwschierig naar je belevenissen Els.

15. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Begreep je verkeerd Els, je bedoeld tijdens de Ramadan, niet tijdens het feest daarna.
    Je kunt gewoon vragen wat makkelijk is voor de familie... misschien is het geen probleem voor hen als je in hun bijzijn eet...
    Etende mensen komen ze ook tijdens de Ramadan overal tegen.
    Wat dat betreft zijn Keniaanse moslims veel begripvoller zijn dan moslims elders op de wereld.

16. elles

elles New Member

Lid geworden:
    5 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo
    Ik wil nog even reageren op wat Els over mij schreef.Dat ik eigenaares ben van Magical safari daar had ik nog nooit van gehoord.Via Els kreeg ik het te lezen op Kenia Pagina.
    Dat zij schreef over ons dat we Lucky bastaards zijn.Nou neem mij even niet kwalijk maar dat hoort op deze site zeker niet thuis.
    Maar dat mag geschreven worden!!!
    Ja ik heb met mijn man appartement in Mtwapa gehuurd wat is er mis mee.
    En over mijn naam ik heb op het strand zoveel namen mamalucy mamakenia mamaholland mama elles.Ze geven mij maar een naam als ik langs het strand loop.En als je op google mijn e.mail in toers dan zie je dat we een waterput hebben laten slaan met hulp en ook uit eigen zak.Wat wij daar allemaal verder doen dat is aan ons!!!!
    Ik heb met Gea gemaild en we zijn er samen uit gekomen.
    Els kun je niet mailen want dat houdt ze geheim.
    MvG Mama Lucy

17. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat de altijd drukke Lucy in Kenia (donker gekleurd en anderhalve turf hoog) en die de enige eigenaar van Magical is (volgens de vergunningen in het kantoor van Magical) iemand anders is dan Mammake Elles (Lucy) die waterputten slaat mag duidelijk zijn.

Leuk dat je iets doet voor de locale bevolking Mammake Elles (mammake = moeder van), doen jullie dat alleen of heeft jullie stichting of vereniging ook een naam?

http://www.gms-instruments.nl/news/readarticle/een-waterput-in-kenia-door-bijdrage-gms.html

Niet helemaal Mammake Elles, op jullie website staat een bankrekeningnummer om geld in te zamelen…. daarvoor heb je in Nederland de benodigde vergunningen voor nodig, bvb in de vorm van een stichting.

Er wordt ook ene Masha Kitsau op de betreffende website genoemd …. Is dat dezelfde Masha die als beachboy bij Bamburi hotel safaris aan toeristen verkoopt?

18. elles

elles New Member

Lid geworden:
    5 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hi
    Toen ik voor het eerst in kenia kwam.Als eerst kom je in gesprek met de beach boys in ons geval was dat Masha BBH.Hoe het gelopen is dan kun je lezen op mijn ( site) die door iemand is opgezet van op het werk van mijn man.
    Die heb ook dat rekening nummer er op gezet maar daar wordt door niemand gebruik van gemaakt Ook hebben wij geen stichting.We doen het gewoon zelf op ons eigen manier.
    We helpen ook moeders die met aids besmet zijn.Zeg het eerlijk maar hebben ze van de grond opgeraapt ziek en uitgedroogd en naar het ziekenhuis gebracht.Ze wisten niet eens dat ze aids hadden. Maar nu met medicijnen er weer goed opstaan.We hebben kinderen in school Mtwapa academy aantal meisjes die de school af kunnen maken dus batalen wij het school geld voor.Ziekenhuis rekening betaald van een kind wat een kop warme soep over haar heen kreeg verbrand in gezichten borst.Met Masha is het zo gegroeit maar als wij aan het strand zijn dan helpen wij niet alleen hem maar allemaal met safari verkoop als ze ons vragen voor recommendation dan doen wij dat.Ze moeten allemaal wat verdienen!!!!
    Maar in dit geval met Wiebe die mij al 3 maanden geleden ging vragen voor safari dan vraag ik aan Masha wat kost het dan sms hij de prijs door aan mij.Het is gewoon eerlijk en ik zit er niet tussen ik help waar ik helpen kan en mijn man ook. Als je er ben dan vraag je het maar aan de boys daar.
    Ze kennen ons allemaal blij als ze ons weer zien!!!
    MvG Lucy

19. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0

Ok, duidelijk verhaal.
    Zo zie je maar weer dat iedereen Kenia op z’n eigen manier beleeft..

Mocht je belang hebben om het goede werk dat jullie in Kenia al doen uit te breiden, kun je samenwerking overwegen met een stichting.

Omdat er veel geld aan de strijkstok blijft plakken wat betreft broodnodige hulpverlening in Afrika, zoals al bekend, neem eens contact op met Giling van de Fahari Foundation.

Momenteel verblijven zij in Diani Beach en ze zijn op zoek naar projecten met als doel de lokale bevolking zelfredzaam te maken.

Zij kunnen wat betreft ervaring met hulpverlenen en ideeën wellicht veel van jullie opsteken, in ruil hebben zij een geregistreerde stichting die zelfs ANBI- gecertificeerd is.

Samen sta je sterker.
    http://www.faharifoundation.com/

20. h.nieman@hetnet.nl

h.nieman@hetnet.nl New Member

Lid geworden:
    23 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo elles mama lucy
    heel goede uitleg en natuurlijk ook heel goed werk zoals velen ook doen ieder op zijn eigen manier en kunnen.
    zo kan je weer zien door naams verwarring krijg je snel misverstanden
    soms krijgt een startverhaal een geheel andere wending het begon met een vraag over
    roken en het gaat over in safari adviezen
    daar was mijn opmerking ook op gestoeld
    mocht het anders opgevat zijn,excuses

taibu jumapili

Deel Deze Pagina