Kenya KIMBO

Discussie in 'Kenia' gestart door Kenya, 2 feb 2011.

1. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Anders dan het woord "mzungu", wat in Swahili gewoon blanke of westerling betekend en geen negatieve bijbedoeling heeft, betekend het iets anders als een Keniaan je "Kenya KIMBO" zou noemen.
    Kimbo is een merk kookolie, iets lichter van kleur en goedkoper dan andere merken.

Met Kenya kimbo bedoeld men de westerling die de lokale prijzen precies uit z'n hoofd kent en geen shilling teveel wenst te betalen. Een taxierit van Mtwapa naar Mombasa stad (16 kilometer) 1200 en geen 1500, een groen stroohoedje op het strand, kan men voor 200 shilling krijgen ipv 500.

De "Kenya kimbo" staat bekend omdat hij/zij tijdens het afdingen van zelfs twee losse tomaten bij een groentestalletje z'n Swahili taalkennis inzet om goed kenbaar te maken dat de lokale prijzen hem bekend zijn.

Op 1 dagje buiten de deur moet er over veel onderhandeld worden, over een taxirit, over een houtsnijwerk, zelfs over de eindrekening in de kroeg wordt in Kenia onderhandeld.

Met Keniaans gezelschap zat ik in de matatu van Bamburi naar Mtwapa, lokale prijs op dit moment 20 shilling per persoon.

Ik hoor de tout (in Swahili) eerst aan m'n gezelschap vragen of ik (als mzungu) de prijzen ken.
    "Dat zul je wel zien" is het antwoord.
    Netjes geef ik afgepast 40 shilling, maar ik vind het chique (en grappig) dat de tout toch eerst even informeerd.

Heel soms gaat het minder chique, en eist de tout bvb 50 shilling, of de matatu weigert te stoppen. Men kan dan op een luidrugtig geklaag van de tout naar andere passagiers verwachten, hopend op hun afkeur en hun bijval.

Op plaats van bestemming geef ik nog 20 shilling en vertel in Swahili tegen de tout dat hij chique is.
    Een breede glimlach, "niko poa", en tijdens uitstappen rijdt de matatu ook alweer verder.

Op straat word ik soms in Duits of Italiaans aangesproken, iets waar ik een ontzettende hekel aan heb!

In duits: "Wat is je naam?"
    Mijn antwoord: "Kenya Kimbo"
    Leuke reacties!

De een begint hartelijk te lachen, zet z'n verkoopmasker af, het ijs is gebroken voor een kort gesprek.

De ander zegt "no, no, no, never say you're a Kenya Kimbo, its not good". Prima reactie!

Soms is men stomverbaasd en durft men eerst geen woord meer te zeggen voordat het gesprek verder gaat in Swahili.
    Zelfspot is bij Kenianen vrij onbekende en het duurt dan ook even voordat het kwartje valt.

2. dilsen

dilsen New Member

Lid geworden:
    9 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Goeie uitleg! Ik wist ook niet of je het positief of negatief moest uitleggen zoals kortgeleden op Custom Beach toen ik Mama Kimbo genoemd werd..Deed niks zelfs niet afdingen! Maar als blanke val je zo op dat ze je na een aantal keer goed kennen. Na drie jaar werd ik ook nog in Shanzu met Mama Thom aangesproken. En nu na een paar maal Bamburi Beach is het Mama Mwtapa omdat ik daar nu regelmatig verblijf. Anoniem zijn is onmogelijk en soms ook lastig maar ook vaak hartverwarmend!

3. h.nieman@hetnet.nl

h.nieman@hetnet.nl New Member

Lid geworden:
    23 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    in kenia worden vrouwen ook door kennissen of familie niet aangesproken met hun voornaam maar vaak met:
    MAMA ..... (de naam van haar oudste kind)
    dit is een vorm van respect

mooi toch

4. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Zelfs een getrouwde man hoort zijn vrouw niet meer bij de voornaam aan te spreken zodra ze kinderen hebben.
    Ook mannen worden dan aangesproken met babake ... naam van het oudste kind.
    Een volgende keer zou ik deze persoon negeren, is niet netjes wat hij zegt!
    Zat iemand misschien om een soda te vissen?

5. willy2

willy2 New Member

Lid geworden:
    18 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Niet kimbo genoeg .Een gtoen hoedje kost 100 ksh .Nog nooit geen ksh meergetaald .

6. willy2

willy2 New Member

Lid geworden:
    18 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ritje Mtwapa tot stad .1000ksh ..nog nooit geen ksh meergetaald .Niet warm ,niet willen ..dan maar lekker geprest met matatu 50ksh

7. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    He Willy! Ik wilde net niet de laagste prijs noemen zodat de venter daar ook nog IETS verdiend .. maar het klop! De echte kimbo neemt de tijd en betaald die prijzen ..

8. h.nieman@hetnet.nl

h.nieman@hetnet.nl New Member

Lid geworden:
    23 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    he willy
    geld het ook voor een vliegticket
    veel en vaak reizen voor weinig

9. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    en die laatste 200 shilling voor de taxi teveel .. juist, dat noemt men Kenya Kimbo hahaha

Deel Deze Pagina