Meenemen of niet?

Discussie in 'Kenia' gestart door Kenya, 18 okt 2010.

1. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Meningen over spullen meenemen voor de lokale bevolking zullen altijd verschillen.
    Natuurlijk is het niet erg als je een meegebrachte mooie leren bal, t-shirt of een paar schoenen aan iemand achterlaat.

Je ziet alleen steeds vaker dat toeristen de koffers vol goederen meenemen omdat het een goed gevoel geeft om iemand in een ontwikkelingsland te helpen.

Gevolg is dat andere Kenianen die van de handel van deze goederen leven (ja, dat zijn hartwerkende arme mensen met gezinnen) hun levensonderhoud zien verschralen.

Deze handelaren zie je niet zo snel als toerist zijnde. Ook de mensen die in de meest greinerende situaties verkeren tref je niet aan in of bij het all-inclusive hotel of op het strand, hoewel ..

Hoteleigenaren weten natuurlijk ook dat het werken in het toerisme voordeeltjes voor hun personeel opleveren en vinden dat vaak reden genoeg om halve of geen salarissen uit te hoeven betalen. Men leeft van de fooien, en helaas bereiken de fooien in de pot bij de receptie meestal de werknemers ook niet.

Een persoonlijk fooitje buiten het zicht van het management, denk ook eens aan het keukenpersoneel, doet wonderen. Eens hoorde ik een toerist een taxi dacht te betalen met balpennen, we hebben er met de taxichauffeur achteraf smakelijk om gelachen maar eigenlijk is het best triest dat we zo denken.

Als je de tijd hebt, koop eens groenten, fruit, of andere levensmiddelen op de lokale marktjes voor de moeder van een groot gezin.
    Dat wordt ook zeer gewaardeerd, het komt altijd op de goede plek, en je helpt dubbel!

2. geabijk2005

geabijk2005 New Member

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    juist zo denk ik er ook over, en vooral voor een ieder die er met de kerst naar toe gaan.
    koop een kip, voor ze, want dan is het echt feest voor een familie.
    want als er gen feestmaal op tafel komt,is het echt triest voor de familie.
    en ze hebben ook graag iets nieuws aan de kids,koop het daar, want ze laten zich dan graag zien met de kerst aan het strand, een parade is het dan van de lokale bevolking.

3. jan.bindels

jan.bindels New Member

Lid geworden:
    9 sep 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het hier helemaal mee eens. Koop daar iets van en voor de lokale bevolking. Of betaal bv het schoolgeld.
    Het heeft geen zin als de toeristen allemaal koffers vol met kleren. poltloden, schriftjes enz...meenemen.
    Ik vraag me af wat ze er allemaal mee moeten, ze kunnen onmogelijk alles zelf aan doen.

4. dilsen

dilsen New Member

Lid geworden:
    9 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    ja, ben het er gedeeltelijk mee eens. Ze kunnen altijd alles gebruiken (wat ze er allemaal mee moeten...). Als je met niks wordt geboren en voor alles moet knokken dan is elke gift met recht een kadootje. Schriftjes kun je daar goed kopen in de Bookstore van Mwtapa. Kinderkleding blijf ik graag geven van onze overvloed en het gemarchandeer in Kongowea vind ik niks en kost me te veel kostbare vakantietijd! Schoolgeld direkt betalen aan de school is altijd goed... en kip met de Kerst natuurlijk ook. Ook al is kip relatief duur.

5. geabijk2005

geabijk2005 New Member

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    els, ik bedoel wel een kip die je zelf moet slachten he???? zo hoort het.
    geen kipfile haha.........
    na de disco, op ouderjaarsavond dan moet je de kip slachten.
    met palmwijn erbij, brrrrr

6. dilsen

dilsen New Member

Lid geworden:
    9 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    arreme kip! gene goeie uiteinde dus!.... dan maar kilootje Meat van de Suncity of Vipingo Butchery!!

7. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Het slachten van een kip of liever een geit is een belangrijke traditie bij feestelijke aangelegenheden hier.
    Of de slager dat nou slacht .. of men doet het thuis, in beide gevallen haalt men de neus niet voor op voor een stukje vlees.
    Alles van het dier wordt gebruikt, zo heb ik mogen ontdekken dat de bouillon getrokken van gegrilde geitenkop met hoefjes heel goed kan smaken.

8. geabijk2005

geabijk2005 New Member

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    klopt, wij moesten of mochten op nieuwjaarsdag een kip slachten,na het grote feest.
    en zeker lusten ze alles, maar het is een traditie waar je niet onderuit komt bij de lokalen.
    en die geitekop ja, maar hoefjes nee.
    kreeg bij de samburu als welkomsdrankje bloed met warme melk, mmmmmmmmm

9. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Die bouillon hoefde ik niet te nemen .. maar ja, als je de kans krijgt, waarom niet?
    Er zat ook gesold bloed doorheen, en werd volgens traditie van de Taita stam de dag na het slachten genuttigd als ontbijt samen met een kop thee.
    O ja, de hoefjes werden na het grillen gepeld en niet meegekookt.

Deel Deze Pagina