Wie kent deze gewoonte?

Discussie in 'Kenia' gestart door Kenya, 6 dec 2010.

1. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Anders als bij ons hebben de mensen hier geen uitvaartsverzekering.

Komt iemand te overlijden, dan moet er veel betaald worden voor mortuarium, ziekenhuis, begravenis en meestal ook transport naar de geboorteplaats in het binnenland van de overledene.

Het is gebruikelijk dat er contibutieavonden georganiseerd worden voor de familie. Een tafeltje langs de weg met een foto, kaarsje, vrienden en famlie die geintereseerde voorbijgangers uitleggen wie het was en wat er is gebeurt.

Een bijdrage brengt geluk gelooft men, 50, 100 shilling of meer, net wat je geven wilt. Hoe socialer de persoon was, hoe meer er gegeven wordt.

Het voor mij vreemde is dat er ook spelletjes gedaan worden op zulke avonden, om geld in te zamelen.

Bvb .. je verzameld gezamelijk geld om iemand uit de groep alleen te laten dansen .. wil diegene stoppen, dan moet hij of zij mensen uit de groep vinden die hetzelfde bedrag neertellen.

Dit leidt soms tot hilarische scenes waarbij flink gelachen mag worden, en het trekt veel bekijks van omstanders.
    Heeft iemand ooit zo'n bijeenkomst bijgewoond of hier ervaring mee?

2. abc

abc New Member

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hai,
    Over het vervoer van overledenen was het mij al bekend dat ze in Kenya er andere gewoonten erop nahouden. De familieleden vervoeren hun overleden familielid zelf op het dak van de auto ipv in een speciale auto. Als je dat voor het eerst ziet geloof je je eigen ogen niet!!
    Maar dat van die bijeenkomsten om geld in te zamelen is nieuw voor mij.

3. dilsen

dilsen New Member

Lid geworden:
    9 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kende het wel. Hoorde pasgeleden dat er disco's zouden worden georganiseerd om geld in te zamelen voor de begrafenis.
    Feestje na je dood!!
    Och het is een gek land...

4. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Die discoverhalen ken ik ook, is bij een bepaalde stam hier aan de kust. Er wordt gezegt dat tijdens die discofeesten ook gedronken mag worden en nadien veel meiden zwanger blijken. Maar ja, zo gaan er altijd wel meer verhalen de ronde over andere stammen, ben daar nog nooit bij geweest.
    Er wonen veel stammen hier aan de kust en men tracht altijd om de overleden terug te brengen naar hun rural, mits daar het geld voor is.
    Inderdaad, de kist wordt dan vaak gewoon op het dak van een auto of een bus vervoerd.

Deel Deze Pagina